>
wonderland~
ABOUT ENTRY
Teori kejadian mataku...
Wednesday, February 20, 2013 • 7:46 AM • 1 comments


Assalamualaikum :)

Well, you guys know that I have 
one white/blue/grey eye (aku pun dah tak tahu warna ape)
Bila tengok cermin, aku nampak macam biru
Ade orang nampak putih je
Ade jugak orang nampak kelabu

Ikut korang la nak nampak warna ape pun
yang aku tahu, mata kiri ni
bukan warna hitam
hahah

okay, macam mana boleh jadi gini?
in my previous post
I already said that it was due to
my left eye's cornea is opaque
(opacity of the cornea)
something went wrong during the
crossing of the chromosomes probably

Cornea yang normal lut sinar
boleh cahaya lalu
tapi yang aku tak boleh
so tak nampak la

Untuk kes macam aku 
ni, tak tahu sangat puncanya
ada yang accident jadi gitu
or kena penyakit
tapi tak tahu punca untuk
yang naturally lahir begini...

Orang selalu takut nak tanya pasal mata aku
sebab takut topik sensitif
hahaha, aku ok jer
ada apa-apa nak tanya, silalah ^_^

Yang dekat atas tu explanation saintifik
tapi dulu, banyak la teori-teori yang aneh..

~Pertama~

When I was little, my mom said that I came up
with my own cute theory

pada suatu hari aku balik sekolah (sekolah ke tadika, aku pun tak ingat)
aku bergegas ke ibuku 
"Ma, ma, akaq tahu doh bakpo mato akaq jadi gini"
"Maso nok buat Nina, Allah guno banyok ink hitam untuk mato Nina
pah, maso akaq Allah habih ink doh, cukup untuk 1 mato jah"
lalu kedengaran gelak ketawa ibuku 

translation: ma, akaq tahu dah kenapa mata akaq jadi begini
masa buat Nina, Allah guna banyak ink hitam
untuk mata Nina, jadi, masa akaq Allah dah habis ink hitam
cukup untuk sebelah mata je

*aku cakap kelantan, buat la translation ni
 takut ada orang tak paham kelantan*

*aku tak reti B.M so aku mintak maaf kalau ada
kesilapan tatabahasa*

*aku panggil diri aku 'akaq' dalam family,
don't ask why, because even I don't know why*
 
Nina yang tudung grey tu...nampak tak mata dia sangat besar and bulat
no wonder la guna banyak ink :p

I don't even remember I said those things
even as a toddler, I was creative
tapi memang tolol la kan, 
takkan Allah habis ink mata pulak
lawak la bila ingat balik
hahahah XD

~Kedua~

My sister told me this second theory..
When I was very small (sekarang pun kecik lagi..teheee)
My mom went to see this person
orang mengurut ke bomoh ke, tak ingat jugak
kenapa mak aku pegi jumpa pun tak ingat jugak
mengurut rasenye

pastu orang tu tanya la mak aku
"ada sorang anak yang mata kelabu sikit eh?"
 (note: this makcik haven't seen me before)

Mak aku pun pelik la kan
macam mana orang ni boleh tahu
sedangkan tak pernah jumpa
"haa, tahu mana?"

Orang tu pun jawab
"oh, masa sebelum buat rumah,
 dekat belakang tu ada pokok besar kan?
pastu tebang pokok tu sebab nak buat rumah kan?
ada benda yang jaga pokok tu, 
bila tebang dia marah la
sebab tu kena balasan sikit dekat anak 
sebab masa tu duk mengandungkan anak tu..."

scary sangat dengar kak aku cite
tapi nenek and ayah aku pun pernah cakap
apakah kaitan mata dengan pokok?
sangatlah tidak logik
kalau Allah nak bagi, dapat jugak
tak kire tebang ke tak

yup, semua kuasa Allah
bukan pokok or anything else
macam aku cakap la, ink habis
hahahaha

itu lah teori-teori kejadian mataku...

(eh, bulatnya muka aku..oh noooo)
mata kelabu sebelah pun tetap comey and stylo~ 
teheee >.<
aku budak koya, so what?



PASTFUTURE
MY WORDS
Wonderland: A magical place filled with different wonders of the world You've step into my wonderland, my world in my perspective <3.

GIVE ME YOUR WORDS


FOLLOW ME!!


BLOG ARCHIVE

  • MRSM PT...Snap-Snap!
  • Dear Roomies~
  • Snap-Snap!
  • I.C.E~
  • Swimming bee~
  • .....
  • Happy Anniversary
  • Long Posts~ (Mrsm PT)
  • Snap-Snap!
  • Ulcers~

  • Visit this pages!

    Akamika Gift Blogger
    Akamika Gift Facebook page
    Baby Monster
    Saidatul Nadia
    Chasing Dream
    A Secret Journey